X

    

image Strona Główna       image SKFAB00GBB       image ceelt smp       image Artykul1       image ArmyBeasts       image 2006 nov p3       

Odnośniki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

padków, jak o tym wiedzą wszyscy bogowie, nie działam na własną rę-
kę, lecz więcej niż ktokolwiek jestem ostrożny i we wszystkim unikam 
że tak się wyrażę  nowinkarstwa, zwłaszcza zaś w tym, co odnosi się do
bogów, będąc tego zdania, że należy w pierwotnej formie zachować ustalone przez
nich prawa. (...)
Każdy słusznie mógłby się dziwić, że my domagamy się rzeczy niezgodnej z na-
turą i całkowicie niepożytecznej, nie czynimy zaś tego. co jest możliwe.
Kto bowiem, udzielając bliskim, przez to zbiedniał? Doprawdy, ja sam
nieraz oddawszy coś potrzebującym otrzymałem kilkakrotnie więcej, choć
aferzystą jestem lichym, i nigdy, gdym co dał, nie żałowałem pózniej.
Nie mogę tego mówić o czasie obecnym, bo byłoby zgoła niedorzecznie ze-
stawiać osoby prywatne z obficie zaopatrzonym cesarzem, lecz to wiem
o sobie, że gdy byłem jeszcze sam osobą prywatną, to zdarzało mi się to
niejednokrotnie. Zachowała się w całości majętność mej babki, choć była
już przez innych przemocą zagarnięta, dla mnie, com z posiadanych środ-
ków skromnych i na siebie tracił, i potrzebującym udzielał.
Z pieniędzy posiadanych udzielać należy wszystkim, lecz ludziom po-
rządnym szczodrzej, nędzarzom zaś zupełnie środków pozbawionym  na
tyle, aby obecnej ich potrzebie zadość uczynić. Gotów jestem nawet po-
wiedzieć, choć może to wydawać się dziwne, że zbożnie byłoby udzielać
odzieży i strawy nawet wrogom; dajemy bowiem temu co w nich jest
ludzkie, nie zaś ich zmiennym właściwościom. Dlatego myślę, że i tym,
co są zamknięci w więzieniu, należy się podobna troska, gdyż taka ludz-
kość wcale nie przeszkadza sprawiedliwości. Skoro bowiem tylu jest
uwięzionych przed rozprawą sądową, i z nich dopiero jedni będą ogłosze-
ni i uznani za winnych, drudzy za niewinnych, to trudno byłoby nie tylko
ze względu na niewinnych nie ukarać przestępców, ale i ze względu na
przestępców okazać się bezlitosnymi i nieludzkimi dla całkowicie niewin-
nych. Gdy nad tym się zastanawiam, wydaje mi się to szczytem niespra-
wiedliwości.
Zeusa nazywamy opiekunem gości, a sami stajemy się mniej od Scy-
tów gościnni5. Jakim prawem ktoś pragnący złożyć ofiarę Zeusowi  go-
ścinnemu" wchodzi do jego świątyni? Z jakim sumieniem  inny, co za-
pomniał o słowach poety6
Od Zeusa samego są wszyscy
Goście, żebracy też wraz, co im dar nawet drobny jest miły.
W jaki sposób czyni to ktoś inny jeszcze, służący Zeusowi  opiekuno-
wi towarzyszy", choć widzi swych bliznich pozbawionych pieniędzy, nie
daje im nawet jednej drachmy i mimo to mniema, że jest dobrym Zeusa
sługą? Ilekroć na takie rzeczy spoglądam, nie znajduję słów po prostu,
widząc, że przydomki bogów znaczą dla nas równie mało, jak byle jakie
ich malowanki, i nic z tego w rzeczywistość nie przechodzi. Bogowie np.
i sam Zeus noszą u nas nazwę  należących do wspólnego rodu", lecz my
nawet krewnych naszych traktujemy jak obcych. Każdy bowiem czło-
wiek, chcąc nie chcąc, jest człowiekowi krewny, czyśmy powstali wszyscy,
jak mówią niektórzy, z jednej i jednego, czy też w sposób jakikolwiek in-
ny, skoro bogowie jednocześnie ze światem pierwotnym stworzyli nie jed-
ną i jednego, lecz licznych i liczne, gdyż w ten sam sposób, co jednego
i jedną, mogli także licznych i liczne... uwzględniając jednak różnicę oby-
czajów i ustanowień prawnych, a zwłaszcza to, co jest ważniejsze, czci
bardziej godne i rozstrzygające, a mianowicie głos bogów przekazany
przez starodawnych działaczy bożych, jako raz  kiedy Zeus wszechświat
do ładu pięknego doprowadzał, krople krwi jego świętej z niebios spadły
i z nich wyrósł rodzaj ludzki. W taki więc sposób staliśmy się wszyscy
sobie krewni. Jeżeli z jednego i jednej, tj. jednej pary ludzkiej, pocho-
dzący liczni i liczne... [Będąc od razu], jak głoszą bogowie i przyświadcza-
ją fakty, musimy wierzyć, że wszyscy jesteśmy potomkami bogów. Gdzie
indziej jeszcze będzie dokładnie mowa o tym, że ludzie jednocześnie zja-
wili się w ilości znacznej, tutaj zaś wystarczy powiedzieć, że nie jest
prawdopodobne, żeby u ludzi, co powstali z jednej pary, obyczaje aż tak
dalece się zróżnicowały, ani też żeby potomstwo tej jednej pary wypeł-
niło całą ziemię, i to nawet w tym wypadku, gdyby kobiety rodziły tyle
dzieci co świnie... Prawdopodobne natomiast jest, że za jednoczesnym
wszędzie skinieniem bogów, w ten sam sposób, co jeden i jedna, powstała
także większa ilość ludzi przydzielonych jak gdyby przez los do swych
boskich rodzicieli, którzy wywiedli ich na świat, otrzymawszy dusze od
odwiecznego budowniczego. Warto także i to wziąć pod uwagę, jak wiele
mądrych słów zużyli przodkowie nasi na wykazanie, że człowiek jest
z natury swej istotą społeczną. My więc, cośmy to wszystko wypowie-
dzieli i jasno wyłożyli, mamy do swoich bliznich ustosunkować się nie-
społecznie?
Biorąc za punkt wyjścia powyższe obyczaje i wypracowane osiągnię-
cia, niech każdy z nas przejęty dla bogów czcią, dla ludzi życzliwością,
dla własnego ciała szacunkiem ,,dokonywa czynów bogobojności i stara
się... zawsze o bogach żywić myśli wzniosłe, na świątynie zaś ich i wy-
obrażenia spogląda ze czcią i lękiem świętym i wielbi je tak, jakbyśmy
samych bogów oglądali. Podobizny ich bowiem, ołtarze, strzeżenie ognia
niegasnącego i wszystkie w ogóle rzeczy podobne ustanowili nam ojcowie
jako oznaki obecności bogów, nie po to, abyśmy je za bogi uważali, lecz
abyśmy z ich pomocą bogom służyli. Skoro bowiem my mając ciała mu-
simy służyć bogom cieleśnie, choć oni są bezcieleśni, to ojcowie nasi naj-
pierw stworzyli ich wizerunki, abyśmy z tej pierwotnej postaci ich po-
znali właściwości istoty rodu bogów krążących wokół firmamentu nie-
bieskiego. Ponieważ jednak i tym niepodobna było służyć w sposób cie-
lesny, bo i te z natury swej nie potrzebują niczego, wynaleziony został
[przez nich] drugi rodzaj podobizn [boskich] na ziemi, wobec których
swą służbę spełniając, zapewniamy sobie bogów przychylność. Jak bo-
wiem ludzie oddający cześć podobiznom cesarzy, chociaż te wcale jej
nie potrzebują, zdobywają sobie przychylność cesarska, tak samo ci, któ-
rzy oddają cześć wyobrażeniom bogów, wcale jej nie potrzebującym, mi-
mo to wypraszają sobie ich opiekę i obronę. Wszak gorliwość w spełnia-
niu wszystkiego, co tylko jest możliwe, jest dowodem istotnej religij-
ności  i jest jasne, że kto w pełni gorliwości tej służy, ten ją tym bar-
dziej ujawnia. Kto, przeciwnie, rzeczami możliwymi pogardza, udaje zaś,
że do niemożliwego dąży, ten tylko przez to ujawnia, że zamiast dalekie
ścigać, nawet bliskie lekceważy. Przecież jeśli bóg nawet niczego nie po-
trzebuje, to stąd wcale nie wynika, że nie należy żadnej mu nieść ofiary.
Wszak nie potrzebuje on także pochwały słowem. Czy jednak rozumne [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blacksoulman.xlx.pl

  • Drogi uĂ„Ä…Ă„Ëťytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Ĺ‚w w celu dopasowania treĹ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaĹ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoĹ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Ĺ‚w w celu personalizowania wyĹ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treĹ›ci marketingowych. PrzeczytaĹ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoĹ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.