Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wewnętrzne, jakim jest nienawiść do siebie samego, wynikająca z poczucia winy, dostrzegł już Platon, który wspomina w Prawach, że najtrudniejszą do zdobycia przyjaznią jest przyjazń dla samego siebie. Nienawiść do samego siebie, uczucie jeszcze silniej- sze niż wyrzuty sumienia, a prowadzące do niena- wiści do innych, świadczy zatem o sile świadomości moralnej, która stanowi najistotniejszy pierwiastek 60 Problemy tilozohczne XX wieku naszej istoty i ad której na próżno usiłujemy się uwolnić.15 Te prawdy należałoby podkreślać szczególnie mocno w chwili oibecnej, gdy tak powszechna jest wiara we wszechmoc czynników zewnętrznych, gdy uważa się, że można kształtować umysły za pomocą propagandy. Już dwadzieścia pięć wieków temu Platon twierdził, że tyrania jako forma władzy po- litycznej wymaga odpowiednich predyspozycji we- wnętrznych, duchowych ze strony rządzonych. Istnieją dusze stworzone do tyranii, to znaczy takie, w których wskutek niedostatecznej świadomości moralnej wyzwoliły się liczne nieskoordynowane i sprzeczne instynkty, które można powściągnąć tylko siłą. Dusze takie niejako dopraszają się tyra- nii, tej imitacji ładu społecznego. Tezę tę zawiera również pośmiertnie wydane dzieło Amedee Pon- ceau Timoleon, retlexions sur la tyrannie. Wyka- zuje on, jak szeroko rozpowszechniła się tyrania nawet w państwach demokratycznych i stwierdza, że jeśli istnieje jakiś środek zaradczy, to może go przynieść jedynie wewnętrzna przemiana w sferze woli, która może się dokonać tylko z osobistej po- trzeby wewnętrznej. Sama tylko reforma instytucji społecznych może jedynie sprawić, że tyrania przy- bierze inne formy. Problem tyranii ma zatem cha- rakter nie polityczny, lecz moralny. Skoro istotą życia moralnego jest łączność świata wewnętrznego i zewnętrznego, woli indywi- dualnej i doświadczenia, łatwo zrozumieć, że nie- 15 H. Baruk, Conscience morale et hames, ,,Revue philo- sophiąue", 1946, s 21. Moralność konkretna 61 bezpieczeństwo zagraża mu z dwóch stron przeciw- nych. Z jednej strony niebezpieczeństwo wynika z możliwości nadużywania norm o charakterze spo- łecznym. Nie ulega wątpliwości, że prawa społeczne, które mają na celu przeciwdziałanie takim formom zła społecznego, jak nędza, choroby, skutki wojen, same w sobie są czymś wartościowym. Wartościowa jest również praktyka wychowawcza, która dając każdemu odpowiednie kwalifikacje przygotowuje go do takiej funkcji w społeczeństwie, do jakiej jest przeznaczony. Dokonuje się tu jednak niebezpieczne nadużycie: owe prawa i owa praktyka wychowawcza podporządkowują nas coraz bardziej komplikującym się normom i życie każdego z nas staje się w coraz większej mierze życiem publicznym. Powieść obyczajowa ubiegłego stulecia opisywała często i ośmieszała ludzi, Morzy stali się niewolnikami jakiegoś automatyzmu związanego z ich pozycją społeczną, przeciwstawiając ich idea- łowi człowieka zdolnego do prawdziwie auten- tycznych przeżyć. Dziś jednak stosunki pomiędzy jednostkami coraz bardziej ustępują miejsca zależ- nościom bezosobowym, kolektywnym i ściśle unor- mowanym. W niektórych ustrojach zależności takie stają się nawet jedyną postacią stosunków między- ludzkich, a jednostka zostaje w obrębie społeczeń- stwa skazana na prawdziwe osamotnienie moralne. Związki indywidualne stają się pewnego rodzaju przestępstwem. Wola jednostki musi się utożsamić z wolą zbiorowości (lub rzekomą wolą zbiorowości), podobnie jak część maszyiny podporządkowana jest bezwzględnie zamiarom konstruktora. 62 Problemy filozoficzne XX wieku Z drugiej strony świadomości moralnej zagraża niebezpieczeństwo innej skrajności polegającej na odizolowaniu się jednostki od społeczeństwa pod wpływem przekonania, że odosobnienie takie jest niezbędnym warunkiem wolności. Tendencja ta przybiera różne postaci, z których najbardziej skraj- ne reprezentowałby z jednej strony Rou&seau usu- wający się sam poza społeczność, z drugiej zaś Stendhal, który pomimo swego egotyzrnu nie gardzi korzyściami, jakie może mu dać pozycja społeczna. Rozważania nasze wykazują chyba dostatecz- nie, jak szkodliwe są dla świadomości moralnej wszelkie próby wyeliminowania jednego z jej czyn- ników. Moralność nie jest rzeczywistością prostą, będącą jakimś dodatkiem do życia animalnego i ży- cia społecznego. Filozofia współczesna utożsamia życie moralne z życiem ludzkim, to znaczy z życiem istoty, która z natury swojej jest związana z ciałem i zaangażowana w życie społeczne. %7łycie czysto duchowe jest równie nieludzkie jak życie czysto animalne, a życie samotnicze równie niemoralne jak to, w którym jednostka zatraca się w społeczeń- stwie. Nasza filozofia zmierza więc do moralności konkretnej. Rzuca się w oczy zbieżność tych dąż- ności z omówionymi przedtem tendencjami. I tutaj widoczne jest usiłowanie ujęcia bytu w całej jego niepodzielnej i złożonej zarazem strukturze, co jest przeciwieństwem konstruowania go z elementów prostych. Rozdział X ZWIAT WARTOZCI I eoria wartości, która pojawiwszy się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia odegrała tak istotną rolę w filozofii Nietzschego, rozpowszech- niła się szybko w Niemczech, nabierając szczegól- nego znaczenia w filozofii Maxa Schelera, następnie w krajach anglosaskich i w końcu dopiero (z przyczyn, których wyjaśnienie zajęłoby zbyt wiele miejsca) w krajach pozostających w kręgu bez- pośredniego oddziaływania kultury francuskiej. Nie- dawno ogłoszone prace Eugene Dupreela16, Renę Le Senne'a17, Raymond Polina18 świadczą o dużym nasileniu tego prądu. Każdy rozumie, co to jest wartość moralna da- nego aktu, wartość odżywcza danego pokarmu, war- tość artystyczna danego obrazu. Jest to coś, co za- warte w całości lub w części w danym akcie, po- karmie lub obrazie zjednuje każdemu z nich sza- cunek, nadaje cenę lub czyni godnym uzasadnio- nego pożądania. Wartości są pewnymi przymiotami, wyrażanymi przy pomocy takich określeń, jak pięk- ny lufo brzydki, dobry lub zły, godny szacunku lub nikczemny, sprawiedliwy lub niesprawiedliwy, czy- 16 Esquisse d'une philosopfue des valeurs, 1939. 17 Obstacle et valeui, 1934. 1 8 ha creatwn des valeurs, 1944. 64 Problemy filozoficzne XX wieku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|