Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zabawy ludowe i ró\ne sezonowe okazje do hulania i uciechy. Badając gry i zabawy, osobny rozdział poświęcić nale\y formom, dzięki którym gry i zabawy przenikają bezpośrednio do codziennych obyczajów. Dzięki temu udziałowi gier i zabaw ró\ne kultury zyskują bowiem najbardziej znamienne spośród swoich zwyczajów oraz instytucji. WYPACZENIA, JAKIM PODLEGAJ GRY I ZABAWY Jeśli idzie o charakterystyczne cechy gry i zabawy, uznaliśmy je za czynności: 1. dobrowolne 2. wyodrębnione 3. o niewiadomym wyniku 4. nieproduktywne 5. ujęte w reguły 6. fikcyjne; z tym, \e dwie ostatnie cechy mają tendencję do wzajemnego wyłączania się. Tych sześć cech czysto formalnych niewiele mówi nam o równych postawach psychicznych znajdujących wyraz w grze i zabawie. Przeciwstawiając stanowczo świat zabawy światu rzeczywistemu, podkreślając, \e zabawa jest nade wszystko czynnością na marginesie" cechy te nasuwają wniosek, \e wszelkie bli\sze związki z powszednim \yciem gro\ą grze i zabawie wypaczeniem, a nawet unicestwieniem jej istoty. W tej sytuacji warto mo\e zobaczyć, co się dzieje z grą i zabawą, gdy zaciera się ścisła granica dzieląca jej idealne reguły od wieloznacznych i przewrotnych praw rządzących \yciem powszednim. Oczywiście gry i zabawy nie mogą jako takie wykroczyć poza właściwy sobie teren (szachownica, szranki, boisko, tor wyścigowy, stadion, scena) ani poza przeznaczony im czas, z którego końcem nieuchronnie zamyka się ów nawias, jakim jest czas gry. Z natury rzeczy jednak gra i zabawa przybierze wówczas postać odmienną, czasami nieoczekiwaną. 347 Ponadto w grze i zabawie ścisły i kategoryczny kodeks bezapelacyjnie rządzi amatorami, których uprzednia zgoda jawi się jako warunek ich udziału w czynności wyodrębnionej i całkowicie umownej. Jeśli jednak nagle odrzuci się konwencję lub przestanie się odbierać ją jako konwencję? Jeśli nie przestrzega się wyodrębnienia? W takiej sytuacji niewątpliwie nie ostoi się ani postać gry i zabawy, ani właściwa jej swoboda. Pozostaje jedynie niby apodyktyczny tyran postawa psychiczna, która powodowała wybór tego właśnie, nie zaś innego rodzaju gry czy zabawy. Jak pamiętamy, wyró\niliśmy cztery postawy: ambicja zwycięstwa zawdzięczanego wyłącznie własnym zasługom w zawodach ujętych w reguły (agon), rezygnacja z własnej woli na rzecz trwo\nego, biernego oczekiwania na wyrok losu (oZea), zamiłowanie do przybierania innej osobowości (mimicry), wreszcie dą\enie do oszołomienia (ilinx). W agon uczestnik liczy jedynie na siebie samego, Strona 121 Caillois Roger - Zywiol i lad(z txt) wyła\ąc ze skóry", by osiągnąć po\ądany wynik; w alea liczy na wszystko inne prócz siebie, zdając się na moce, nad którymi nie ma \adnej władzy; w mimicry wyobra\a sobie, \e jest kimś innym i wymyśla jakiś fikcyjny świat; w ilinx dą\y do tego. aby na chwilę unicestwić stabilność i równowagę własnego ciała, wymknąć się tyranii własnego postrzegania, spowodować zamroczenie świadomości. Jeśli gra i zabawa polegają na zaspokajaniu tych potrzeb w sposób formalny, imaginacyjny, ograniczony, pozostający na marginesie \ycia powszedniego co zachodzi, gdy odrzuca się wszelką konwencję? Gdy świat gry i zabawy nie jest ju\ szczelnie zamknięty? Gdy dochodzi do przemieszania gry i zabawy ze światem rzeczywistym, gdzie ka\dy gest pociąga za sobą nieodwracalne konsekwencje? Ka\dej z podstawowych rubryk odpowiada wówczas pewna szczególna perwersja, 348 która wynika z braku zarazem hamulca i ochrony. Instynkt zaczyna sprawować władzę absolutną, a tendencja, której udało się wyjść poza wyodrębnioną, chronioną i poniekąd zneutralizowaną czynność zabawy przenika do \ycia codziennego, starając się w miarę mo\liwości podporządkować je swoim własnym regułom. Przyjemność staje się manią, chwilowa ucieczka obowiązkiem, rozrywka namiętnością, obsesją i powodem udręki. Zasada gry uległa wypaczeniu. Zauwa\my, \e nie dochodzi do tego wskutek działania oszustów czy graczy zawodowych, lecz wyłącznie w rezultacie zatarcia granicy mjędzy grą i zabawą a rzeczywistością. W gruncie rzeczy gra i zabawa nie ulega zboczeniu, następuje natomiast wypaczenie jednego z czterech zasadniczych impulsów, które do niej skłaniają. Przypadek taki nie nale\y do rzadkości. Dochodzi do niego za ka\dym razem, gdy dany instynkt nie zostaje ujęty w karby w ramach odpowiadającej sobie kategorii gry i zabawy albo te\ jeśli nie chce poprzestać na takiej namiastce. Oszust nie wykracza poza świat gry. Sprzeniewierzając się regułom, udaje jednak, \e ich przestrzega. Stara się zachować pozory. Jest nieuczciwy i zarazem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|