image Strona Główna       image SKFAB00GBB       image ceelt smp       image Artykul1       image ArmyBeasts       image 2006 nov p3       

Odnośniki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

kodów skrótowych, odniesień do kontekstu itp. Tak więc uczyło się
szej"? Jaki jest stopień poczucia opuszczenia kultury przodków?
milczenia, nabywajÄ…c przekonania o wÅ‚asnej niekompetencji, o niż­
Czy szkoÅ‚a - nauczyciel potrafiÄ… przeÅ‚amać bariery kodu komunika­
szej wartości kultury swego środowiska rodzinnego, o niemożności
cyjnego i dać podstawy do wychowania międzykulturowego? Jakie
pokonania barier dzielÄ…cych od kultury "wysokiej".
czynniki na poziomie makro i mezostruktury przeszkadzały i nadal
ZakÅ‚adam, że im bardziej szkoÅ‚a godziÅ‚a w poczucie tożsa­
stanowią przeszkodę w nabywaniu tożsamości dwoistej?
moÅ›ci dziecka, w jego wartoÅ›ci (tym samym w podstawowe war­
Tendencje edukacyjne na świecie zmierzają do edukacji multi-
tości i godność rodziny), tym silniejsze uruchamiała mechanizmy
kulturowej i międzykulturowej, czego przykładem są liczne artykuły
obronne. Przy silnej presji zewnÄ™trznej, z obawy przed karÄ… i blo­
i komunikaty z badań. W. Mitter, analizując edukację multikultu-
kowaniem perspektyw rozwoju, jednostka mogła zachowywać się
rowÄ…, mówi o wyzwaniu XXI wieku, o integracji w klimacie życzli­
zgodnie z oczekiwaniami zewnÄ™trznymi, mimo że byÅ‚y one nie­
woÅ›ci i tolerancji. Colin Irwin zwraca uwagÄ™ na zintegrowanÄ… edu­
zgodne z jej przekonaniami.
kację (szkoły dla katolików i protestantów w Belfaście, dla %7łydów,
Uznawanie niezgodnych przekonań wywoływało przykre napię-
muzułmanów, chrześcijan w Izraelu itp.).
86 87
przekonaÅ„ i systemu wartoÅ›ci, zapewniajÄ…c poczucie bezpieczeÅ„­
stwa i solidarności grupowej. Z etnocentryzmu bezpośrednio nie
wynikajÄ… postawy nacjonalistyczne, szowinistyczne czy rasistow­
2.4. Tożsamość a etnocentryzm
skie. Sądzę także, że nie musi stanowić przeszkody dla poznawania
i zrozumienia cudzych przekonań i wartości.
W dzisiejszym Å›wiecie zagubienia czÅ‚owieka najlepiej siÄ™ czu­
Etnocentryzm staje się grozny wówczas, gdy to co naturalnie
jemy wśród podobnych sobie, w swojej własnej kulturze, jednakże
wyróżnia i charakteryzuje grupę, pozwalając na integrację wokół
z drugiej stony bez innych, bez różnorodności, bez obcych nam
wspólnych celów, zostaje dodatkowo wzmocnione sankcjami praw­
kultur możemy stać się "więzniami" własnych tradycji i kultury.
nymi, religijnymi, zakazujÄ…c pewnych zachowaÅ„, grożąc wyklucze­
Vladimir Bibler podkreÅ›liÅ‚: "Po to, żebym byÅ‚ rzeczywistym uczest­
niem i restrykcjami. Jak pisze Z. Chlewiński, każda grupa ludzka
nikiem świata kultury, potrzebna mi jest kultura drugiego człowieka.
broni wÅ‚asnych przekonaÅ„ i systemu wartoÅ›ci. Etnocentryzm, okre­
Nie mogę się ograniczać do tego, że pozwalam mu być odmiennym.
Å›la autor, to "... poglÄ…d (lub postawa) preferujÄ…cy wartoÅ›ci repre­
Ale muszę w jakiś sposób wprowadzić jego kulturę, jego wartości
zentowane przez wÅ‚asnÄ… grupÄ™ spoÅ‚ecznÄ… jako podstawowe i uniwer­
i prawdę w sferę mojego własnego myślenia. Podjąć wewnętrzny
salne oraz oceniajÄ…cy wedÅ‚ug nich pozostaÅ‚e grupy (zwykle nega­
dialog z tą drugą kulturą i z tym odmiennym sposobem myślenia.
tywnie); w etnocentryzmie wyróżnia się stereotypowe postrzegania,
To nie tylko tolerowanie czegoś odmiennego, ale także zrozumienie,
wyobrażenia i przekonania o innych (element poznawczy), unika­
że bez tego innego ja nie mogę być samym sobą"29.
nie kontaktów i akty wrogości (element dążeniowy) oraz odrzucenie
PojÄ™cie tożsamoÅ›ci odnosi siÄ™ do podstawowej potrzeby jedno­
i wrogość (element emocjonalny)xQ0'.
stek i grup - potrzeby przynależenia. W procesie socjalizacji ksztaÅ‚­
Negatywne konotacje etnocentryzmu nie powinny przesłaniać
tuje siÄ™ poczucie bliskoÅ›ci z najbliższymi, bezpieczeÅ„stwa i wzajem­
istotnej roli w procesie wyksztaÅ‚cenia poczucia wÅ‚asnej tożsamo­
nych wiÄ™zi, poczucie zakorzenienia, stabilnoÅ›ci i swojskoÅ›ci. Identy­
Å›ci, odniesieÅ„ od innych grup. To, czy bÄ™dzie to odniesienie nega­
fikowanie siÄ™ jednostki z dziedzictwem grupy, jej dorobkiem i sym­
tywne czy pozytywne, zależy od stopnia wyksztaÅ‚cenia poszczegól­
bolami nadaje sens poczuciu przynależności. Identyfikacja czy sa-
nych czynników tożsamoÅ›ci etnicznej. MiÄ™dzy innymi można tu wy­
moidentyfikacja wymaga wÅ‚aÅ›nie istnienia innych, w realcji do któ­
mienić: stopień identyfikacji z grupą, postawy wobec własnej grupy,
rych możemy się określić, wskazać na odrębności kulturowe. Tam,
jej ocena, zakres etnicznej wiedzy i zaangażowania, stopieÅ„ akcepta­
gdzie mamy do czynienia z wieloÅ›ciÄ… grup, co zwiÄ…zane jest tym sa­
cji wartości i norm grupowych, przestrzeganie etnicznych zachowań
mym z wielością tożsamości, pojawia się problem granicy etnicznej
i praktyk itp.
i Å›wiadomość dystansu, jaki dzieli od siebie odrÄ™bne grupy, Å›wiado­
mość ograniczeń w zakresie interakcji. Charakter tej granicy bywa
Chciałbym w tym miejscu zwrócić uwagę, że jednostce i grupie
mniej lub bardziej restryktywny. Negatywnym wyrazem tożsamości
oprócz potrzeby przynależnoÅ›ci, bezpieczeÅ„stwa i poczucia swojsko­
etnicznej jest właśnie etnocentryzm.
ści niezbędne jest także zaspokajanie potrzeby zdziwienia związane
z nowymi informacjami, Å‚Ä…czenia siÄ™ z innymi, samooceny prze­
Etnocentryzm zwiÄ…zany jest z tradycjÄ…, której towarzyszy po­
ciwstawianej innym itp. Tak wiÄ™c zespół przekonaÅ„, wedÅ‚ug któ­
zytywna postawa wzglÄ™dem wÅ‚asnej grupy i czÄ™sto negatywna wo­ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blacksoulman.xlx.pl