Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
kodów skrótowych, odniesień do kontekstu itp. Tak więc uczyło się szej"? Jaki jest stopień poczucia opuszczenia kultury przodków? milczenia, nabywając przekonania o własnej niekompetencji, o niż Czy szkoła - nauczyciel potrafią przełamać bariery kodu komunika szej wartości kultury swego środowiska rodzinnego, o niemożności cyjnego i dać podstawy do wychowania międzykulturowego? Jakie pokonania barier dzielących od kultury "wysokiej". czynniki na poziomie makro i mezostruktury przeszkadzały i nadal Zakładam, że im bardziej szkoła godziła w poczucie tożsa stanowią przeszkodę w nabywaniu tożsamości dwoistej? mości dziecka, w jego wartości (tym samym w podstawowe war Tendencje edukacyjne na świecie zmierzają do edukacji multi- tości i godność rodziny), tym silniejsze uruchamiała mechanizmy kulturowej i międzykulturowej, czego przykładem są liczne artykuły obronne. Przy silnej presji zewnętrznej, z obawy przed karą i blo i komunikaty z badań. W. Mitter, analizując edukację multikultu- kowaniem perspektyw rozwoju, jednostka mogła zachowywać się rową, mówi o wyzwaniu XXI wieku, o integracji w klimacie życzli zgodnie z oczekiwaniami zewnętrznymi, mimo że były one nie wości i tolerancji. Colin Irwin zwraca uwagę na zintegrowaną edu zgodne z jej przekonaniami. kację (szkoły dla katolików i protestantów w Belfaście, dla %7łydów, Uznawanie niezgodnych przekonań wywoływało przykre napię- muzułmanów, chrześcijan w Izraelu itp.). 86 87 przekonań i systemu wartości, zapewniając poczucie bezpieczeń stwa i solidarności grupowej. Z etnocentryzmu bezpośrednio nie wynikają postawy nacjonalistyczne, szowinistyczne czy rasistow 2.4. Tożsamość a etnocentryzm skie. Sądzę także, że nie musi stanowić przeszkody dla poznawania i zrozumienia cudzych przekonań i wartości. W dzisiejszym świecie zagubienia człowieka najlepiej się czu Etnocentryzm staje się grozny wówczas, gdy to co naturalnie jemy wśród podobnych sobie, w swojej własnej kulturze, jednakże wyróżnia i charakteryzuje grupę, pozwalając na integrację wokół z drugiej stony bez innych, bez różnorodności, bez obcych nam wspólnych celów, zostaje dodatkowo wzmocnione sankcjami praw kultur możemy stać się "więzniami" własnych tradycji i kultury. nymi, religijnymi, zakazując pewnych zachowań, grożąc wyklucze Vladimir Bibler podkreślił: "Po to, żebym był rzeczywistym uczest niem i restrykcjami. Jak pisze Z. Chlewiński, każda grupa ludzka nikiem świata kultury, potrzebna mi jest kultura drugiego człowieka. broni własnych przekonań i systemu wartości. Etnocentryzm, okre Nie mogę się ograniczać do tego, że pozwalam mu być odmiennym. śla autor, to "... pogląd (lub postawa) preferujący wartości repre Ale muszę w jakiś sposób wprowadzić jego kulturę, jego wartości zentowane przez własną grupę społeczną jako podstawowe i uniwer i prawdę w sferę mojego własnego myślenia. Podjąć wewnętrzny salne oraz oceniający według nich pozostałe grupy (zwykle nega dialog z tą drugą kulturą i z tym odmiennym sposobem myślenia. tywnie); w etnocentryzmie wyróżnia się stereotypowe postrzegania, To nie tylko tolerowanie czegoś odmiennego, ale także zrozumienie, wyobrażenia i przekonania o innych (element poznawczy), unika że bez tego innego ja nie mogę być samym sobą"29. nie kontaktów i akty wrogości (element dążeniowy) oraz odrzucenie Pojęcie tożsamości odnosi się do podstawowej potrzeby jedno i wrogość (element emocjonalny)xQ0'. stek i grup - potrzeby przynależenia. W procesie socjalizacji kształ Negatywne konotacje etnocentryzmu nie powinny przesłaniać tuje się poczucie bliskości z najbliższymi, bezpieczeństwa i wzajem istotnej roli w procesie wykształcenia poczucia własnej tożsamo nych więzi, poczucie zakorzenienia, stabilności i swojskości. Identy ści, odniesień od innych grup. To, czy będzie to odniesienie nega fikowanie się jednostki z dziedzictwem grupy, jej dorobkiem i sym tywne czy pozytywne, zależy od stopnia wykształcenia poszczegól bolami nadaje sens poczuciu przynależności. Identyfikacja czy sa- nych czynników tożsamości etnicznej. Między innymi można tu wy moidentyfikacja wymaga właśnie istnienia innych, w realcji do któ mienić: stopień identyfikacji z grupą, postawy wobec własnej grupy, rych możemy się określić, wskazać na odrębności kulturowe. Tam, jej ocena, zakres etnicznej wiedzy i zaangażowania, stopień akcepta gdzie mamy do czynienia z wielością grup, co związane jest tym sa cji wartości i norm grupowych, przestrzeganie etnicznych zachowań mym z wielością tożsamości, pojawia się problem granicy etnicznej i praktyk itp. i świadomość dystansu, jaki dzieli od siebie odrębne grupy, świado mość ograniczeń w zakresie interakcji. Charakter tej granicy bywa Chciałbym w tym miejscu zwrócić uwagę, że jednostce i grupie mniej lub bardziej restryktywny. Negatywnym wyrazem tożsamości oprócz potrzeby przynależności, bezpieczeństwa i poczucia swojsko etnicznej jest właśnie etnocentryzm. ści niezbędne jest także zaspokajanie potrzeby zdziwienia związane z nowymi informacjami, łączenia się z innymi, samooceny prze Etnocentryzm związany jest z tradycją, której towarzyszy po ciwstawianej innym itp. Tak więc zespół przekonań, według któ zytywna postawa względem własnej grupy i często negatywna wo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|