Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przeobraÝenia, rozwoje. * 27 Im silniej unifikujà si´ warunki Ýycia danej spo"ecznoÊci w danym czasie, tym "a- twiej o poczucie toÝsamoÊci wyobraÝe’ pisarzy i czytelników. To nie przypadek, Ýe strategie literackie formujà si´ w sytuacjach pot´gujàcych antagonizmy socjalne lub zagraÝajàcych suwerennoÊci narodu. Bez trudu moÝemy wyodr´bniç i opisaç strate- gie liryczne lat wojny i okupacji czy okresu kszta"towania si´ nowej pa’stwowoÊci w Polsce; i po pierwszej, i po drugiej wojnie. Okresy stabilizacji, odwrotnie, zacie- rajà granice strategii. Wiedza twórców o odbiorcach wymaga êróde" specjalnych. Podczas gdy przedsi´wzi´cia strategiczne faworyzujà zbiorowoÊç odbiorczà, poza strategiami poszukuje si´ czytelnika okreÊlonego jako indywidualnoÊç39. ODBIORCA W POEZJI DLA DZIECI O D B I O R C A W P O E Z J I D L A D Z I E C I Samo poj´cie literatura dla dzieci zak"ada moÝliwoÊç podzia"u wszystkich tek- stów artystycznych ze wzgl´du na wiek czytelnika, do którego sà one kierowane. Dla dzieci dla m"odzieÝy dla doros"ych . Nietrudno jednak zauwaÝyç, Ýe skala (dziecko) (doros"y) odznacza si´ tym wi´kszà dok"adnoÊcià, im bliÝej znajdujemy si´ bieguna dziec- ko ; tu kategoria wieku odbiorcy odgrywa rol´ bodaj najdonioÊlejszà. W literatu- rze tej pisze Stanis"aw Sierotwi’ski przeprowadza si´ podzia"y wed"ug rodzajów i odmian, ale zw"aszcza z uwagi na wiek czytelnika [...] 40. Odbiorca tekstów pisa- nych dla dzieci nie jest po prostu dzieckiem: jest dzieckiem w okreÊlonej fazie roz- wojowej, osobnikiem od do , od lat tylu do tylu, np. od pi´ciu do siedmiu (czy od dwóch do pi´ciu , by pos"uÝyç si´ tak charakterystycznym dla tej problematyki tytu"em ksiàÝki Kornieja Czukowskiego). Odbiorca nie jest tu takÝe po prostu od- biorcà , lecz j u Ý czytelnikiem, a wi´c kimÊ, kto potrafi z tekstem drukowanym obcowaç samodzielnie, lub j e s z c z e s"uchaczem, np. ko"ysanek albo rymowa- nek z popularnej serii Poczytaj mi, mamo. Im bardziej oddalamy si´ w naszej skali od bieguna dziecko , tym mniej poÝytku daje manipulowanie kategorià wieku ad- resata. Zapewne, z punktu widzenia psychologii odbioru zagadnienie wieku ( miej- sca w czasie ) poszczególnego dekodera nie powinno byç lekcewaÝone, zw"aszcza wobec dzie" zak"adajàcych okreÊlony stopie’ dojrza"oÊci biologicznej czytelnika. (Potoczne mniemania, iÝ do lektury takich czy innych ksiàÝek d"ugo si´ dorasta , Ýe t´ samà ksiàÝk´, np. Lalk´ Boles"awa Prusa, czyta si´ inaczej w wieku lat dwu- dziestu i po przekroczeniu smugi cienia , nie wydajà si´ urojeniami.) Mimo to jed- nak w strukturze tekstów literackich dla doros"ych rola wieku odbiorcy maleje. Od miejsca w czasie staje si´ tutaj waÝniejsze miejsce w kulturze literackiej danej epoki . Od determinant biologicznych uwarunkowania kulturowe. W istocie rze- czy okreÊlenie twórczoÊç dla doros"ych nie jest potrzebne w badaniach nad tà w"a- Ênie twórczoÊcià; stanowi ono cz"on opozycji semantycznej, która interesuje wy- "àcznie badaczy twórczoÊci dla dzieci . Poza obszarem wiedzy o literaturze dla dzieci okreÊlenie literatura dla doros"ych ma sens wy"àcznie negatywny; oznacza bowiem zbiór tekstów NIEzrozumia"ych, NIEatrakcyjnych czy NIEdozwolonych dla m"odocianego czytelnika. Niekiedy okreÊlenie to pojmujemy teÝ jako metafor´ 28 wysoko zorganizowanej literatury artystycznej. Pisaç nie dla dzieci moÝe znaczyç pisaç powaÝnie, prawdziwie, brutalnie i szczerze (do takiego pola skojarze’ ape- lowa" swego czasu tytu" utworu Adama WaÝyka Poemat dla doros"ych). Zdarzajà si´, owszem, pozorne odwrócenia systemu ocen tych dwóch literatur , kiedy to skorumpowaniu pisarstwa doros"ych przeciwstawia si´ ironicznie! naiwnà au- tentycznoÊç najprostszych rymów dzieci´cych (has"o z 1968 r.: Czytajcie «Âwierszczyk» on jeden nie k"amie ). Orientacja na odbiorc´ jako dominanta strukturalna literatury dla dzieci uze- wn´trznia si´ zarówno w jej poetyce immanentnej, jak i w tym, co jà otacza : w osobliwoÊciach komentarza krytycznego, a niekiedy nawet badawczego. Rzec by moÝna, iÝ dzia"ajà tutaj nader sprawnie mechanizmy r e t o r y k i g e n e r a t
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|