Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak wiÄ™c sÄ…dzisz? Kto jest bieglejszy w piÅ›mie? wielu zna siÄ™ bowiem doskonale na tych rzemiosÅ‚ach, Ten, kto zna zasady pisowni, czy ten, kto ich nie zna? a jednak sÄ… to dusze niewolnicze. u Jasne, że ten, kto je zna. WiÄ™c może taka nazwa należy siÄ™ ludziom, którzy I analogicznie, kto bardziej jest sprawiedliwy? nie wiedzÄ…, co to jest piÄ™kno i dobro i co to jest sprawie Ten, kto wie, co to jest sprawiedliwość, czy ten, kto dliwość? nie wie? - WÅ‚aÅ›nie, tak mi siÄ™ zdaje. Chyba pierwszy, ale wydaje mi siÄ™, że już nie Wszelkimi chyba sposobami i z caÅ‚ych siÅ‚ musimy 23 potrafiÄ™ odpowiadać do rzeczy. unikać, abyÅ›my nie byli duszami niewolniczymi? 2i Idzmy wiÄ™c dalej mówiÅ‚ Sokrates. -Co Ależ, drogi Sokratesie, Å›wiadkami niech bÄ™dÄ… sÄ…dzisz o czÅ‚owieku, który chciaÅ‚by prawdÄ™ powie bogowie, że ja bardzo pilnie zajmowaÅ‚em siÄ™ filozofiÄ…, dzieć, ale nigdy o tej samej rzeczy nie wypowiada tego bo sÄ…dziÅ‚em, że ona najbardziej wyksztaÅ‚ci mÄ… duszÄ™ samego zdania, lecz raz twierdzi, że ta sama droga w tych wszystkich umiejÄ™tnoÅ›ciach, które przystoi prowadzi na wschód, drugi raz utrzymuje, że pro- Pisma Sokratyczne ] 192 Wspomnienia o Sokratesie IV 2 Wspomnienia o Sokratesie IV 2 193 znać ludziom dążącym do tego, co piÄ™kne i dobre. wzglÄ™dem dociekajÄ…c, jakÄ… wartość przedstawia jako A teraz, pomyÅ›l, jak bardzo muszÄ™ być smutny, gdy czÅ‚owiek, i dokÅ‚adnie poznaje swe możliwoÅ›ci? widzÄ™, że z tego wszystkiego, czego dotychczas uczyÅ‚em WedÅ‚ug tego, co mówisz odrzekÅ‚ Eutydem siÄ™ z trudem, mam tyle pożytku, że nawet nie potrafiÄ™ mam wrażenie, że dopiero ten naprawdÄ™ zna siebie, dać odpowiedzi w sprawach, które przede wszystkim kto zna dokÅ‚adnie swe możliwoÅ›ci. trzeba znać! I nie wiem, czy nie ma już dla mnie Czy nie jest to także jasne, że ze znajomoÅ›ci 26 żadnej innej drogi otwartej, którÄ… postÄ™pujÄ…c, mógÅ‚bym siebie samych ludzie czerpiÄ… najwiÄ™cej pożytku, a na siÄ™ stać lepszym czÅ‚owiekiem? skutek mylnego sÄ…du o swych możliwoÅ›ciach doznajÄ… 24 OdpowiedziaÅ‚ mu na to Sokrates: najwiÄ™cej szkody? Ci bowiem, którzy znajÄ… siebie, wiedzÄ…, co dla nich jest pożyteczne, i Å›wiadomi swych Powiedz mi szczerze, Eutydemie, czy byÅ‚eÅ› kiedy możliwoÅ›ci czujÄ…, na co ich stać, a na co nie stać. w Delfach? Ponieważ czyniÄ… tylko to, na czym siÄ™ znajÄ…, osiÄ…gajÄ… Ależ oczywiÅ›cie! Dwa razy odrzekÅ‚ Eutydem. to, czego im trzeba, i w ten sposób cieszÄ… siÄ™ pomyÅ›l ZauważyÅ‚eÅ›, że tam na Å›wiÄ…tyni widnieje wyryty noÅ›ciÄ…. Ponieważ z drugiej strony unikajÄ… wszyst napis: «Poznaj samego siebie»? * kiego, do czego brak im fachowej wiedzy, nie popeÅ‚ OczywiÅ›cie zauważyÅ‚em. niajÄ… bÅ‚Ä™dów i w ten sposób unikajÄ… niepowodzenia. Nie zainteresowaÅ‚eÅ› siÄ™ treÅ›ciÄ… tego napisu, czy też W takich warunkach potrafiÄ… także innych należycie może gÅ‚Ä™biej zastanowiÅ‚eÅ› siÄ™ nad nim i nawet staraÅ‚eÅ› ocenić i ze współżycia z ludzmi czerpiÄ… wiele dobrego, siÄ™ zbadać samego siebie, kim jesteÅ›? unikajÄ… natomiast szkody. Niestety, nic z tego przyznaÅ‚ Eutydem s- Ci natomiast, którzy nie znajÄ… siebie i mylnie obli- 27 ponieważ sÄ…dziÅ‚em, że znam już to wszystko. NaprawdÄ™, czajÄ… swoje możliwoÅ›ci, pozostajÄ… w tym samym sto co mógÅ‚bym znać jeszcze innego, gdybym nie znaÅ‚ sunku do wszystkich innych ludzi i nie wiedzÄ…, czego samego siebie? im trzeba ani co majÄ… czynić, ani z jakimi ludzmi 23 Jak ci siÄ™ zdaje? Czy zna siebie samego ktoÅ›, powinni obcować, i robiÄ… ciÄ…gle bÅ‚Ä™dne kroki; tak że kto zna tylko swe imiÄ™, czy też kto na modÅ‚Ä™ handlarzy W rezultacie i powodzenia nie zdobywajÄ…, i wpadajÄ… koÅ„mi którzy nie wczeÅ›niej sÄ…dzÄ…, że poznali konia, w nieszczęścia. aż dokÅ‚adnie zbadajÄ…, czy jest posÅ‚uszny wÄ™dzidÅ‚u Ci, którzy robiÄ… to, na czym siÄ™ rozumiejÄ…, osiÄ…gajÄ… 28 czy narowisty, silny czy sÅ‚aby, szybki w nogach czy wytkniÄ™te cele i w rezultacie zdobywajÄ… znaczenie powolny i wiele innych szczegółów, majÄ…cych pod i sÅ‚awÄ™, a ludzie o podobnym sposobie myÅ›lenia z przy kÄ…tem użytecznoÅ›ci konia znaczenie pozytywne lub jemnoÅ›ciÄ… utrzymujÄ… z nimi przyjazne stosunki, ci zaÅ›, negatywne tak samo bada siebie pod każdym którzy w swoich dążeniach doznajÄ… niepowodzeÅ„, do nich pragnÄ… siÄ™ zwracać o pomoc i radÄ™, ich chcÄ… 1 mieć za przewodników, w nich pokÅ‚adajÄ… nadziejÄ™ SÅ‚ynna sentencja IWtti OOCIJTÓV, przypisywana Talesowi. 14* Wspomnienia o Sokratesie IV 2 195 Wspomnienia o Sokratesie IV 2 194 dobrze samo zdrowie, jak i choroba, jeżeli tylko bÄ™dÄ… wszelkiego dobra i z tych wÅ‚aÅ›nie powodów ich powa przyczynÄ… czegoÅ› dobrego, muszÄ… być uznane za dobre, żajÄ… najbardziej. jeżeli zaÅ› czegoÅ› zÅ‚ego za zÅ‚e. 29 I przeciwnie, ci, którzy siÄ™ biorÄ… do rzeczy, o któ Tak potwierdziÅ‚ Eutydem tylko kiedy to rych nie majÄ… pojÄ™cia, dokonujÄ… zÅ‚ego wyboru i w swoich zdrowie byÅ‚o przyczynÄ… czegoÅ› zÅ‚ego, a choroba czegoÅ› poczynaniach doznajÄ… porażki, tak że nie tylko w swej dobrego? dziaÅ‚alnoÅ›ci mimo wielu trudów ponoszÄ… straty i cierpiÄ… Wtedy, rzecz jasna, kiedy ktoÅ› z racji swego kary, lecz także na skutek takiego postÄ™powania Å›ciÄ… dobrego zdrowia bierze udziaÅ‚, dajmy na to, w wy gajÄ… na siebie niesÅ‚awÄ™, stajÄ… siÄ™ poÅ›miewiskiem, we
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|