Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
samo postÄ™pujemy pózniej ze wszystkimi nastÄ™pnymi próbami ciÄ…gle nie wiedzÄ…c, który obiekt byÅ‚ przeznaczony do okreÅ›lenia w danej próbie. Ostatni krok oceny polega na odkryciu obiektów, które rzeczywiÅ›cie byÅ‚y do okreÅ›lenia (otwarcie pojemników, nazwanie osób itp.), i stwierdzeniu, jak czÄ™sto dana osoba miaÅ‚a racjÄ™. Ocena statystyczna Każda ocena statystyczna polega w zasadzie na okreÅ›leniu: jakie jest prawdopodobieÅ„stwo, że otrzymany rezultat jest przypadkowy lub nieprzypadkowy? JeÅ›li w teÅ›cie na pp otrzymamy wiÄ™cej prawidÅ‚owych odpowiedzi, niż oczekiwano możemy wnioskować, że wynik leżący ponad przypadkowÄ… oczekiwania musi mieć prawidÅ‚owÄ… przyczynÄ™. JeÅ›li prawidÅ‚owe odpowiedzi, które otrzymamy, leżą wyraznie powyżej przypadkowej oczekiwania, oznacza to, że otrzymaliÅ›my okreÅ›lony zakres informacji o obiekcie. Otrzymanie informacji oznacza jednak postrzeganie. JeÅ›li warunki testu uniemożliwiajÄ… postrzeganie zmysÅ‚owe i ocena statystyczna potwierdza, że informacje zostaÅ‚y otrzymane, to musimy wnioskować, że te informacje zostaÅ‚y przyjÄ™te przez pp. Najprawdopodobniej pp w naszym teÅ›cie funkcjonuje nie dość doskonale. Gdyby pp pracowaÅ‚a tak pewnie, jak np. nasz zmysÅ‚ wzroku, wtedy otrzymalibyÅ›my wyÅ‚Ä…cznie prawidÅ‚owe odpowiedzi i nie potrzebowalibyÅ›my oceny statystycznej. Tej ostatniej potrzebujemy jedynie dla wykrycia funkcji ukazujÄ…cej siÄ™ bardzo sÅ‚abo. Możemy porównać dziaÅ‚anie naszej pp z funkcjonowaniem zmysÅ‚u wzroku w warunkach sÅ‚abego oÅ›wietlenia. JeÅ›li chcemy np. odróżnić biaÅ‚e i jasnożółte paski papieru a Å›wiatÅ‚o jest dobre wtedy możemy dość Å‚atwo okreÅ›lić kolory. W zupeÅ‚nej ciemnoÅ›ci nic nie widzimy i możemy tylko zgadywać; jedynie przez przypadek możemy dać kilka prawidÅ‚owych odpowiedzi. JeÅ›li natomiast pracujemy w prawie zupeÅ‚nej ciemnoÅ›ci (powiedzmy, przy Å›wietle daleko stojÄ…cej Å›wiecy), rozróżnianie kolorów bÄ™dzie trudne i rozróżnimy je tylko wtedy, gdy zrobimy to bardzo starannie i uważnie. Gdy siÄ™ spieszymy, gdy jesteÅ›my zmÄ™czeni lub roztargnieni pomylimy siÄ™. Ogólnie musielibyÅ›my dać wiÄ™cej prawidÅ‚owych odpowiedzi, niż byÅ‚oby to oczekiwane w sytuacji czystego przypadku, ale zrobimy szereg bÅ‚Ä™dów. Podobnie dzieje siÄ™ zazwyczaj w testach na pp. Funkcja statystyki przy ocenie wyników daje siÄ™ zobrazować na podstawie nastÄ™pujÄ…cego przykÅ‚adu: ProszÄ™ sobie wyobrazić, że mamy dużą klasÄ™ uczniów szkoÅ‚y Å›redniej i mierzymy ich wzrost. Niektórzy z nich bÄ™dÄ… bardzo wysocy, inni bardzo mali, ale wiÄ™kszość bÄ™dzie miaÅ‚a wzrost w pobliżu przeciÄ™tnej. RozdziaÅ‚ wzrostu bÄ™dzie odpowiadać krzywej w ksztaÅ‚cie dzwonu, jak to przedstawia rysunek na str. 273. JeÅ›li chcemy dowiedzieć siÄ™ o uczniu (wyższym niż pozostali ma np. 180 cm), czy jest on nadzwyczajnym olbrzymem, czy mimo jego zauważalnego wzrostu może być uważany za normalnego postawimy pytanie, jakie jest prawdopodobieÅ„stwo, że taki uczeÅ„ pojawi siÄ™ w naszej klasie. Przypomnijmy, że robimy ocenÄ™ statystycznÄ… wtedy, gdy mamy wÄ…tpliwoÅ›ci. Gdyby nasz uczeÅ„ mierzyÅ‚ 240 cm, nie byÅ‚oby wÄ…tpliwoÅ›ci, że wychodzi caÅ‚kowicie poza ramy Å›redniej i obejdziemy siÄ™ bez statystyki. Gdy jego wzrost wynosi 180 cm, nie jesteÅ›my pewni i wÅ‚aÅ›nie dlatego szukamy odpowiedzi na podstawie oceny statystycznej. W tym celu musimy znać oczekiwany podziaÅ‚ wzrostu wÅ›ród uczniów (jak przedstawiono na wykresie w formie diagramu). NastÄ™pnie obliczamy stosunek zakreskowanej powierzchni (odpowiada ona uczniom tak samo wysokim lub wyższym od niego) do pozostaÅ‚ej nie zakreskowanej powierzchni wykresu (odpowiada ona uczniom, którzy sÄ… niżsi od niego) [jeÅ›li stwierdzimy, ze ten stosunek wynosi 1:100 lub wiÄ™cej, to bÄ™dziemy wnioskować, ze zaobserwowany wynik jest niezwykÅ‚y i nie może być przypadkowy]. Wartość pierwiastka z iloczynu sqr(z·w·q), który bÄ™dzie używany przy pózniejszych obliczeniach (możemy okreÅ›lić go jako standardowe odchylenie), można sobie wyobrazić w formie miary 1 metra, którÄ… mierzymy odchylenia od wartoÅ›ci przeciÄ™tnej. Tak jak wzrost uczniów (i wiele innych wydarzeÅ„ w naturze i spoÅ‚eczeÅ„stwie) wyniki testów na percepcjÄ™ pozazmysÅ‚owÄ… dajÄ… siÄ™ zobrazować w formie wykresu krzywej. JeÅ›li chcemy sprawdzić wystÄ™powanie percepcji pozazmysÅ‚owej, spróbujmy sprawdzić za pomocÄ… naszych obliczeÅ„, czy odchylenia otrzymanych wyników od wartoÅ›ci przeciÄ™tnej sÄ… wystarczajÄ…co duże i czy narzuca siÄ™ nam wniosek, że mamy do czynienia z percepcjÄ… pozazmysÅ‚owÄ…. * Wynik naszych testów daje siÄ™ obliczyć z nastÄ™pujÄ…cego wzoru statystycznego: KV = Abw / z·w·q, gdzie: KV = stosunek krytyczny = miara naszego wyniku Abw = odchylenie = różnica miÄ™dzy otrzymanÄ… liczbÄ… prawidÅ‚owych odpowiedzi a przypadkowÄ… oczekiwania (wartość Å›rednia) z = liczba prób w = prawdopodobieÅ„stwo wyniku w każdej próbie q = prawdopodobieÅ„stwo bÅ‚Ä™du w każdej próbie WartoÅ›ci w i q zależą od liczby użytych różnych znaków lub kolorów; w + q wynosi zawsze 1. JeÅ›li wybierzemy tylko dwa symbole, to otrzymamy wynik: w = 1/2 i q = 1/2. JeÅ›li zrobimy test z piÄ™cioma różnymi symbolami lub farbami, otrzymamy wartoÅ›ci: w = 1/5 i q = 4/5. Przy dziesiÄ™ciu różnych znakach: w = 1/10, q = 9/10.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|