Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Rysunek 9.5. Pasek narzędzi WordArt Rysunek 9.6. Okno dialogowe Galeria WordArt 7. Po dokonaniu wyboru naciskamy przycisk OK zostanie wywołane okno dialogowe Edytowanie tekstu WordArt (rysunek 9.7) umożliwiające określenie czcionki i rozmiaru tekstu w obiekcie typu WordArt (w naszym przykładzie wybieramy czcionkę Impact o rozmiarze 36 punktów). Rysunek 9.7. Okno dialogowe Edytowanie tekstu WordArt 247 MS Office XP/2003 PL w biurze i sekretariacie. Tom II 8. Po zatwierdzeniu parametrów przyciskiem OK do nagłówka zostanie wstawiony obiekt WordArt o wyglądzie przedstawionym na rysunku 9.8. Rysunek 9.8. Wygląd przekształconego w obiekt WordArt tekstu nagłówka 9. Po wstawieniu obiektu na pasku narzędzi Rysowanie klikamy przycisk Kolor wypełnienia, a następnie wybieramy kolor czerwony (rysunek 9.9). Rysunek 9.9. Pasek narzędzi Rysowanie paleta kolorów wypełnienia Budowa tabeli menu Aby utworzyć tabelę i nadać jej kształt jak na rysunku 9.2, należy wy- konać następujące czynności: 1. Wstawić tabelę przez wywołanie z menu głównego polecenia Tabela/Wstaw/Tabela& . 2. Wykonanie czynności z punktu 1. spowoduje pokazanie się okna dialogowego Wstaw tabelę (rysunek 9.10), w którym ustawiamy Liczba kolumn 3, Liczba wierszy 9, a następnie klikamy przycisk OK. 248 Rozdział 9. System dokumentacji zatrudnienia Rysunek 9.10. Okno dialogowe Wstaw tabelę 3. Zaznaczyć całą tabelę przez kliknięcie lewym przyciskiem myszy uchwytu przenoszenia tabeli, a następnie wywołać menu podręczne tabeli (rysunek 9.11), z którego wybieramy polecenie Autoformatowanie tabeli. Rysunek 9.11. Menu podręczne tabeli 4. Wykonanie czynności z punktu 3. spowoduje wywołanie okna dialogowego Autoformatowanie tabeli, w którym za pomocą listy rozwijanej Style tabeli wybieramy opcję Tabela Sieć Web 2 (jak na rysunku 9.12), a następnie klikamy przycisk Zastosuj. 5. Po sformatowaniu tabeli należy scalić wiersze w pierwszej kolumnie. Tę procedurę (rysunek 9.13) należy przeprowadzić w sposób następujący: 249 MS Office XP/2003 PL w biurze i sekretariacie. Tom II Rysunek 9.12. Okno dialogowe Autoformato- wanie tabeli Rysunek 9.13. Menu podręczne tabeli polecenie Scal komórki % zaznaczyć wiersze w pierwszej kolumnie; % wywołać menu podręczne (kliknąć prawym przyciskiem myszy); % wybrać polecenie Scal komórki. 6. Zaznaczyć tabelę, po czym z menu podręcznego wybrać polecenie Obramowanie i cieniowanie (rysunek 9.14). 250 Rozdział 9. System dokumentacji zatrudnienia Rysunek 9.14. Menu podręczne tabeli polecenie Obramowanie i cieniowanie 7. Działanie z punktu 6. aktywuje okno dialogowe Obramowanie i cieniowanie, w którym należy wybrać styl krawędzi i jej grubość (1,5 punktu) jak na rysunku 9.15. Rysunek 9.15. Okno dialogowe Obramowanie i cieniowanie karta Obramowanie Wstawienie ikon menu Aby wstawić ikony podmenu, wykorzystamy aplikację Paint, w którą standardowo jest wyposażony system Windows. Po otwarciu aplikacji (Start/Programy/Akcesoria/Paint) za pomocą polecenia Plik/Otwórz dokonujemy otwarcia wcześniej przygotowanego pliku graficznego 251 MS Office XP/2003 PL w biurze i sekretariacie. Tom II o nazwie Ikony_zatr, znajdującego się w katalogu C:\XP_ZATRUD- NIENIE. Widok pliku po jego otwarciu przedstawia rysunek 9.16. Rysunek 9.16. Widok otwartego pliku Ikony_zatr W celu przeniesienia wycinka obrazu pliku graficznego do pli- ku typu Dokument programu Word należy wykonać następujące czynności: 1. Po otwarciu pliku graficznego kliknąć przycisk Zaznacz (rysunek 9.17). Rysunek 9.17. Aplikacja Paint przycisk Zaznacz 2. Wcisnąć lewy przycisk myszy w miejscu, które będzie stanowiło górny lewy róg fragmentu rysunku, a następnie przesunąć wskaznik do miejsca, które określi prawy dolny róg kopiowanego obrazu (rysunek 9.17). 3. Po zaznaczeniu części rysunku wydać polecenie kopiowania przez naciśnięcie kombinacji klawiszy Ctrl+C. 4. Powrócić do wcześniej otwartego dokumentu Menu_ zatrudnienie, ustawić kursor w wybranej komórce, po czym nacisnąć kombinację klawiszy Ctrl+V, co spowoduje wklejenie skopiowanego wcześniej fragmentu rysunku z jednoczesnym utworzeniem obrazu naszej ikony. 252 Rozdział 9. System dokumentacji zatrudnienia 5. Kliknąć lewym przyciskiem myszy wklejony do komórki obraz, następnie aktywować pasek narzędzi Obraz. 6. Nacisnąć przycisk Zawijanie tekstu i wybrać opcję Równo z tekstem (rysunek 9.18). Rysunek 9.18. Pasek narzędzi Obraz opcje przycisku Zawijanie tekstu 7. Działania od punktu 2. do punktu 6. wykonać dla wszystkich komórek tabeli, kopiując odpowiedni fragment pliku Ikony_zatr. Ustawienie połączeń do plików systemu obsługi pism W celu szybkiego dotarcia i aktywacji dokumentu zatrudnieniowego lub pliku zawierającego bazę danych w dokumencie Menu_zatrudnie- nie.doc poszczególnym ikonom (obrazkom będącym graficznymi syno- nimami danego dokumentu) przypisano hiperłącze. Aktywacja hiperłącza następuje po naprowadzeniu wskaznika myszy na ikonę reprezentującą dany dokument (plik), naciśnięciu klawisza Ctrl (wskaznik przybiera postać ręki) i kliknięciu lewym przyciskiem myszy (rysunek 9.19). Rysunek 9.19. Aktywacja hiperłącza Aby utworzyć hiperłącze dla danej ikony, wykonaj następujące czyn- ności: 1. Kliknij w miejscu, w którym chcesz umieścić łącze. 2. Wywołaj menu podręczne przez kliknięcie prawym przyciskiem myszy (rysunek 9.20). 253 MS Office XP/2003 PL w biurze i sekretariacie. Tom II Rysunek 9.20. Menu podręczne obrazu 3. Z menu wybierz polecenie Hiperłącze, co spowoduje pokazanie się okna dialogowego Wstawianie hiperłącza (rysunek 9.21). Rysunek 9.21. Okno dialogowe Wstawianie hiperłącza 4. Za pomocą strzałki w polu Szukaj w ustaw ścieżkę dostępu C:\XP_ZATRUDNIENIE (rysunek 9.21). 5. Po ustawieniu ścieżki dostępu wybierz plik dane do zatrudnienia.doc. 6. Czynności z punktu 4. i 5. spowodują automatyczne wypełnienie pola Adres. 7. Zamknij okno dialogowe przez naciśnięcie przycisku OK. 254 Rozdział 9. System dokumentacji zatrudnienia Bazę danych dla wszystkich dokumentów systemu stanowi plik dane do zatrudnienia będący skoroszytem Excela i składający się z nastę- pujących arkuszy: % arkusz dane o pracowniku, % arkusz słowniki, % arkusz umowa, % arkusz umowa-zlecenie, % arkusz umowa o dzieło, % arkusz wypowiedzenia. Dane zawarte w arkuszach słowniki oraz dane o pracowniku są da- nymi pierwotnymi to znaczy na ich podstawie aktualizowane są pozostałe arkusze służące bezpośrednio do tworzenia (wydruku) do- kumentacji systemu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|