image Strona Główna       image SKFAB00GBB       image ceelt smp       image Artykul1       image ArmyBeasts       image 2006 nov p3       

Odnośniki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

rozumiana i napełniej realizowana. Wojna między Anglią i Niemcami jest zatem
rzeczywiście konfliktem dwóch przeciwstawnych zasad. Gospodarcza wojna
światowa jest trzecią wielką epoką duchowej walki we współczesnej
historii. Wa nością dorównuje Reformacji i wolnościowej rewolucji bur
uazyjnej. Jest to walka o zwycięstwo nowych sił zrodzonych z postępów ycia
gospodarczego XIX stulecia: socjalizmu i organizacji. Albowiem w sferze
idei Niemcy były najbardziej zagorzałymi zwolennikami wszystkich
socjalistycznych wizji, a w sferze rzeczywistości najpotę niejszym budowniczym
najwy ej zorganizowanego systemu gospodarczego. W nas jest wiek dwudziesty.
Jakikolwiek będzie wynik wojny jesteśmy narodem wzorcowym. Nasze idee będą
wyznaczać cele ycia ludzkości. - Historia świata prze ywa obecnie ogromne
widowisko, w którym za naszą przyczyną nowe wielkie ideały ycia osiągają
ostateczne zwycięstwo podczas, gdy w tym samym czasie w Anglii jedna ze
światowo-historycznych zasad ostatecznie upada. Gospodarka wojenna w
Niemczech w 1914 roku jest pierwszÄ… realizacjÄ… socjalistycznego
społeczestwa, jej duch zaś pierwszym aktywnym, a nie tylko roszczeniowym,
przejawem ducha socjalistycznego. Potrzeby wojny ugruntowały idee
socjalistyczne w niemieckim yciu gospodarczym, i w ten sposób obrona naszego
narodu przyniosła ludzkości ideę roku 1914, ideę niemieckiej organizacji,
narodowej wspólnoty (Volksgemeinschaft) narodowego socjalizmu. /.../
Niepostrze enie całe nasze ycie polityczne w pastwie i gospodarce wzniosło się
na wy szy poziom. -ycie gospodarcze i ycie pastwa tworzą nową jedność. /.../
Poczucie odpowiedzialności gospodarczej charakteryzuje pracę słu b cywilnych,
przenika wszelką działalność prywatną. Nowa niemiecka korporacyjna
konstytucja ycia gospodarczego, która jak przyznaje prof. Plange nie jest
jeszcze dojrzała i kompletna, jest najwy szą formą ycia pastwowego, jaka
była kiedykolwiek znana na świecie. Początkowo profesor Plange miał
jeszcze nadzieję na pogodzenie idei wolności z ideą organizacji, choć głównie
poprzez całkowite, acz dobrowolne podporządkowanie się jednostki ogółowi. Ale
te ślady idei liberalnych szybko zniknęły z jego pism. Do roku 1918 unia
socjalizmu i bezwzględnej polityki siły w pełni dojrzała w jego umyśle. Na
krótko przed kocem wojny nawoływał swych współziomków w socjalistycznym piśmie
"Die Glocke" w następujący sposób: Najwy szy czas zauwa yć fakt, e
socjalizm musi być polityką siły, poniewa ma on się stać organizacją.
Socjalizm musi zdobyć władzę, nigdy nie powinien bezmyślnie jej niszczyć.
Natomiast w czasie wojny narodów najwa niejsze dla socjalizmu jest pytanie:
który naród jest szczególnie powołany do władzy ze względu na swe wzorowe
przywództwo w organizowaniu narodów? Antycypuje on wszystkie te idee,
które miały w kocu uzasadnić Nowy Aad Hitlera: Czy z punktu widzenia
socjalizmu, którego istotą jest organizacja, absolutne prawo narodów do
samostanowienia nie jest właśnie prawem do indywidualistycznej anarchii
gospodarczej? Czy pragniemy dać jednostce prawo do pełnego samostanowienia w
sprawach gospodarczych? Konsekwentny socjalizm mo e przyznać narodowi prawo
samostanowienia jedynie w zgodzie z rzeczywistym, zdeterminowanym
historycznie, układem sił. Ideały, które tak jasno wyraził Plenge były
szczególnie popularne, a mo e nawet z nich się wywodziły, pośród pewnych
kręgów niemieckich uczonych i in ynierów, którzy głośno domagali się, tak jak
ich współcześni naśladowcy w Anglii i Ameryce, wprowadzenia centralnie
planowanej organizacji wszystkich aspektów ycia. Przewodził im znany chemik
Wilhelm Oswald, którego ujęcie tych kwestii osiągnęło niejaką sławę. Mówi się
o nim, i miał publicznie stwierdzić, e Niemcy chcą zorganizować Europę,
której jak dotąd, brak organizacji. Wyjawię wam teraz wielki sekret Niemiec:
my, czy mo e rasa niemiecka, odkryliśmy doniosłość organizacji. Podczas, gdy
inne narody ciągle jeszcze yją pod rządami indywidualizmu, my ju osiągnęliśmy
rządy organizacji. Bardzo podobne idee krą yły w biurach niemieckiego
potentata surowcowego, Waltera Rathenaua, który choć zadr ałby, gdyby
uświadomił sobie konsekwencje swojej totalitarnej ekonomii, zasługuje jednak
na pokazne miejsce w ka dej obszerniejszej historii rozwoju ideałów
nazistowskich. Za pomocą swych publikacji ukształtował on, bardziej ni
ktokolwiek inny, poglądy ekonomiczne pokolenia, które dorastało podczas
ostatniej wojny i bezpośrednio po niej. Niektórzy zaś z jego najbli szych
współpracowników stanowili pózniej jądro zespołu administracyjnego planu
piÄ™cioletniego Göringa. Bardzo podobne byÅ‚y te nauki innego byÅ‚ego marksisty
Friedricha Naumanna, którego Mitteleuropa osiągnęła prawdopodobnie największy
nakład spośród wszystkich ksią ek opublikowanych w Niemczech w okresie
wojny.
niemieckiego połączenia socjalizmu z imperializmem, jak wszystkie cytowane
przez nas w tym tekście, mo na znalezć w ksią ce R.D.Butlera The Roots of
National Socialism, 1941, s. 203-209.> Najpełniejsze jednak rozwinięcie tych
idei i ich szerokie rozpowszechnienie przypadło w udziale czynnemu politykowi
socjalistycznemu, członkowi lewego skrzydła partii socjaldemokratycznej w
Reichstagu. Paul Lensch ju w swych poprzednich ksią kach opisywał wojnę jako
ucieczkę angielskiej bur uazji przed nadejściem socjalizmu i
wyjaśniał jak ró ne są socjalistyczne ideały wolności od jej angielskiej
koncepcji. Ale dopiero w swej trzeciej najgłośniejszej ksią ce Three Years of
World Revolution
J.E.M., London 1918. Angielskie tłumaczenie zostało dokonane jeszcze w czasie
ostatniej wojny przez jakąś przewidującą osobę> jego idee, pod wpływem [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blacksoulman.xlx.pl