Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
skopu, kinetoskopu do hełmów wideo i wirtualnej rzeczywistości. Z oby- tylko mały prostokątny obraz - zaledwie próbkę zewnętrznego świata. Ten je- dwiema wiążą się pewne niebezpieczeństwa. W pierwszej podmiotowość den widz noszący hełm, pełniący rolę oka dla reszty publiczności, ma też in- jednostki może rozpłynąć się w masowej reakcji publiczności, w drugiej ne funkcje - wizjonera pokazującego publiczności to, co warto zobaczyć, a rów- podmiotowość definiowana jest na drodze interakcji odizolowanego pod- nocześnie zwykłego obiektu, interfejsu między nimi a zewnętrznym światem, miotu z obiektem, co dzieje się kosztem intersubiektywnego dialogu. to znaczy narzędzia do użytku innych, projektora, światła i reflektora. W przypadku interakcji widza z komputerowymi instalacjami, co zaznaczy- łem przy omawianiu Osmose, pojawia się zupełnie nowa jakość - połączenie Po przeanalizowaniu głównych form nowych mediów - bazy danych odbioru indywidualnego i grupowego. Interakcja jednego użytkownika i nawigowalnej przestrzeni - kuszące wydaje się rozpatrywanie ich z dziełem (za pośrednictwem dżojstika, myszki lub hełmu) wideo staje się uprzywilejowanej roli w kulturze komputerowej jako znaku szerszej sama w sobie nowym tekstem dostępnym innym użytkownikom, sytuują- kulturowej przemiany. Jeśli odwołamy się do wprowadzonego przez cym się -jeśli można tak powiedzieć - w obrębie samego dzieła. Wpływa to Auge'a rozróżnienia między nowoczesnością i supernowoczesnością, na zachowanie tego widza, który pełni funkcję reprezentanta pragnień in- możemy podać następujący schemat: nych widzów i który ukierunkowany jest zarówno na nich, jak i na dzieło. EVE powtarza całą historię symulacji zachodniej kultury, będąc 116 Opisuję tutaj wersję EVE, którą widziałem na wystawie Multimediale 4 w Karlsruhe czymś w rodzaju odwrotności platońskiej jaskini: zwiedzający podążają w maju 1995 roku. > Lev Mamwich > www.waip.com.pl 415 język nowych mediów > formy > zakładająca epistemologiczne przełomy lub zerwania, bądz przemiany - nowoczesność - supernowoczesność", paradygmatu przy przejściu z jednej epoki do drugiej. Koncepcje przemia- - narracja (hierarchia) - baza danych, hipermedia, sieć (spłaszczenie hierarchii), ny zostały sformułowane przez Michela Foucaulta i Thomasa Kuhna w la- - przestrzeń obiektywna - przestrzeń subiektywna (trajektoria w przestrzeni), tach 60.; odpowiadają one raczej estetyce modernistycznego montażu - architektura statyczna - architektura płynna"117, Eisensteina i Godarda, a nie współczesnej estetyce ciągłości egzemplifiko- - geometria i topologia jako teoretyczne modele analizy kulturowej wanej przez kompozytowanie, morfizację i nawigowalne przestrzenie118. i społecznej - trajektoria, wektor i przepływ jako kategorie teoretyczne. Wymienieni myśliciele - jak się wydaje - rzutowali na diachroniczną Jak widać z tego schematu, dwie supernowoczesne" formy - baza płaszczyznę historii traumatyczny synchroniczny podział swoich czasów - danych i nawigowalna przestrzeń uzupełniają się, jeśli chodzi o ich rozłam między kapitalistycznym Zachodem a komunistycznym Wscho- wpływ na formy nowoczesności. Z jednej strony narracja zostaje spłasz- dem. Ale wraz z oficjalnym (niekoniecznie rzeczywistym) zniesieniem tego czona" do postaci bazy danych, trajektoria prowadząca przez wydarzenia podziału w latach 90., obserwowaliśmy, jak historia odzyskuje swą ciągłość i/lub czas staje się płaską przestrzenią; z drugiej - płaska przestrzeń ar- w sposób często gwałtowny i niebezpieczny. Fala nacjonalizmów oraz na- chitektury lub topologii zostaje poddana narratywizacji, stając się pod- wrót do religijności połączone z pragnieniem, by zlikwidować wszystko, co stawą dla trajektorii indywidualnych użytkowników. kojarzy się z reżimem komunistycznym i powrócić do przeszłości - sprzed Ten schemat to tylko jedna z możliwych propozycji. Oczywisty jest to, 1917 roku w Rosji i sprzed 1945 roku w Europie Wschodniej - to tylko nie- że opuściliśmy nowoczesność, udając się w kierunku czegoś, co próbuje- które z niezwykle dramatycznych oznak tego procesu. Radykalne zerwanie my opisać i nadać mu nazwę. Nazwy, które proponowaliśmy - superno- z przeszłością ma swoją cenę. Historyczny proces - mimo jego pozornego woczesność", transnowoczesność", druga nowoczesność" - wydają się przerwania - gromadzi energię, aby pewnego dnia powrócić z nową siłą, odzwierciedlać przekonanie o utrzymaniu ciągłości między owym nowym wyzwalając się i niszcząc to wszystko, co tymczasem zostało stworzone. etapem a tym, co go poprzedzało. Powstała w latach 80. koncepcja post- modernizmu zakładała zerwanie z modernizmem; dzisiaj wolimy trakto- W niniejszej książce chciałem podkreślić ciągłość i kontynuację mię- wać historię kultury jako ciągły ruch w spójnej konceptualnej i estetycznej dzy mediami nowymi i starymi oraz wzajemne zależności między histo- przestrzeni. %7łyjąc w XX wieku, poznaliśmy zbyt dobrze cenę zrywania rycznym powtórzeniem i innowacją. Chciałem pokazać, jak nowe media z przeszłością", budowania od podstaw", zaczynania od nowa" i innych zawłaszczały tradycyjne formy i konwencje innych mediów, szczególnie podobnych postulatów, bez względu na to, czy dotyczyły one systemów kina. Historia kultury - podobnie jak rzeka - nie może nagle odwrócić estetycznych, moralnych czy społecznych. Pragnienie, by nowe media były swego biegu, między punktami porusza się ona raczej po krzywych skła- całkowicie nowe, jest kolejnym życzeniem z długiej listy owych postulatów. danych niż po liniach prostych. Podsumowując: chciałem stworzyć tra- jektorie w przestrzeni historii kultury, które przechodziłyby przez nowe Koncepcja ciągłości procesów historycznych wydaje się bardziej odpo- media, opierając je w ten sposób na tym, co je poprzedzało. wiadać ludzkiej antropologii i fenomenologii. Tak jak ludzkie ciało porusza
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl
|